1. november 2012

Lillesøs og nettbrettet

Lillesøster er endelig kommet til verden! Og det er stor stas for alle. Egon koser og klemmer og ser ut til å godta babyen i familien. Og tror du ikke babyen ga storebror et nettbrett i gave :-)


Jeg hadde vært nysgjerrig på nettbrett lenge, men var ikke villig til å betale like mye for det som en PC. Jeg har heller aldri forstått de som sier de er villige til å betale tusenlapper for design, særlig ikke fordi mange av dem pakker nettbrettene og telefonene sine i stygge gummipakninger for å ta vare på dem, nettopp fordi de er så dyre :-).
Jeg valgte Asus/Google Nexsus 7. Det har en hendig størrelse, grei ytelse og en akseptabel pris. Gummibelegget på baksiden er også godt for små og store hender.

Et av bruksområdene var bokstavspill for Egon. Hva kan egentlig pedagogiske spill bidra med? En annen grunn til at jeg kjøpte den var for å få ha telefonen min i fred. Det har blitt noen oppringinger til kjente og ikke fullt så kjente navn i telefonlisten. På dette punktet var kjøpet mislykket; den kom i tillegg til, ikke i stedet for :-). Men jeg har i det minste lært meg å sette den i flymodus.

Jeg fryktet at det skulle bli masing om å få spille døgnet rundt, slik jeg gjorde med Donkey Kong når det var en farsott for lenge siden. Men det har ikke vært noe problem. Selv om han får spille når han har lyst (leggetid unntatt), så blir det ikke brukt mer enn andre leker. Kan det være at teknologi ikke er noen nyhet for disse små? Eller er det at pappa bare har lagt inn pedagogiske spill? Eller er han rett og slett for ung ennå?

Når et gjelder spill som har bokstaver og tall som tema, en utvalget ganske begrenset, men noen er det. Jeg skriver litt mer om disse senere.

2 kommentarer:

  1. Jeg har lest bloggen din, og ser en engasjert pappa :) Metodene du bruker for ditt barns utvikling er meget pedagogiske. Men jeg reagerer på en ting: Er det ikke litt tidlig å gi nettbrett til en toåring (Eller generelt å ta dette i bruk som en metode for læring)?
    Barn har virkelig ikke behov for å introduseres for den form for teknologi i den alderen. (Det vil de få mer enn nok av senere). De andre metodene for læring som du bruker er mye bedre!





    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg mener det viktigste er hva brettet fylles med. Dette er et så godt spørsmål at jeg vier det et eget innlegg.

      Slett