14. februar 2013

Hva har skjedd siden august?

Hva har skjedd siden august?

Etter et halvt år kunne Egon alle bokstavene, store og små, aktivt på norsk og passivt på engelsk. Og han kunne telle til ti.


Dette er første oppdatering i sanntid. De forrige innleggene er skrevet i ettertid for å få med hele historien. Egon elsker å leke med biler, noe han egentlig har gjort hele livet, mens lillesøs har begynt å følge med på det som skjer rundt seg. Solen står høyere på himmelen og det meste er bare fryd og gammen.

Det er halvt år siden jeg begynte å introdusere Egon for bokstaver og tall. Jeg så for meg at han skulle lære en nå og da frem mot skolestart, men det hale har gått i et mye større tempo enn jeg hadde trodd. Egon kan nå alle bokstavene, store og små, aktivt på norsk og passivt på engelsk. Når det kommer til engelsk er ikke det noe jeg har lært ham, men det kommer av at de aller fleste appene som vi har benyttet er på engelsk. Han kan telle til ti men har ikke den store forståelsen for mengder ennå.

Det hele har vært som en rullende snøball. Når han først fikk interessen for bokstaver har resten gått av seg selv. Det kommer vel kanskje av at det er gøy å gå videre med ting man mestrer? Eller så er det at det er bokstaver mange steder rundt oss så det er moro å kjenne igjen det man kan? Jeg vet ikke.

Har jeg brukt mye tid til å lære ham det? Både ja og nei. Ja, vi har spilt, lagt puslespilt, lest og sunget i mange timer. Men også nei, jeg har ikke brukt noe tid utover det jeg uansett ville vært sammen med Egon. Noe skal man jo gjøre når man er sammen, og vi har lekt oss mye med bokstaver. Alt har vært basert på lek og det er veldig viktig. Presser man på, kan man risikere å ødelegge lærelysten for tall og bokstaver for lang tid fremover.

Og vi har brukt veldig mange flere timer på å leke med biler. De kjører frem og tilbake over gulvet, sladder og snurrer, står i kø, på parkeringsplass og ikke minst krasjer i full fart. Jeg lurer på hvor gammel han må være før han kan ønske seg radiostyrt, besindreven bil? Jeg står klar til å skru :-D

Fremover nå vil jeg skrive litt om de appene Egon har brukt. Så for dere heller tilgi om det tar litt tid, for det er litt dårlig med søvn er for tiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar