30. april 2013

Tid for tastatur?

En måte å lære bokstavene på er å bruke tastaturet. Fordelen med det er at det er enklere enn å tegne bokstavene.
Man kan da konsentrere seg mer om selve skrivingen.

Ulempen med tastaturet, er at det er veldig mange ganske så like knapper å forholde seg til og blir derfor uoversiktlig. Det var nødvendig med en forbedring :-)

Jeg fant frem et gammelt standard tastatur jeg hadde, og vippet av alle knappene unntatt bokstavene, tallene, mellomromstasten og slette tastene. Da ble det plutselig mer oversiktlig.

Videre klebet jeg på noen hvite lapper jeg hadde liggende og skrev på bokstavene for å få dem litt større. Jeg er usikker på om dette var nødvendig, men en klar fordel var å få skilt bokstaver og tall med ulike farger. Videre unnlot jeg å merke de bokstavene som brukes mest sjeldent (q,w,z,x,c) for å forenkle ytterligere.

I ettertid ser jeg også at det hadde vært lurt å lagt forskjellig farge på konsonanter og vokaler for å skille bokstavene der navnet på bokstaven er lik bokstavlyden ( for eksempel a=a ) fra bokstavene er de er forskjellige ( for eksempel be ikke lik b ).

Finnes det noen alternativer? Normedia selger fargekode de norske tastatur, men de er svært dyre (1500,- eks mva), og jeg er heller ikke sikker på om det er heldig med så store taster som dette tastaturet har. Jeg tenker at det må være en veldig store flate å lette etter riktig bokstav på.

Det finnes en rekke billige fargekodede, engelskspråklige tastaturer, men de mangler selvfølgelig æ,ø og å. Men det er ikke vanskelig å legge til disse bokstavene. En merkelapp eller korrekturlakk på tastene som er plassert der æ,ø og å er på norske tastatur, er alt som skal til.

Dersom man har et gammelt tastatur liggende, kan en grei løsning være å kjøpe ferdig fargekodede merkelapper til å klebe på tastaturet på Ebay. Disse er beregnet på å for eksempel gjøre et spansk tastatur engelsk, men man kommer nesten i mål for å gjøre det norsk også. Dette er i alle fall en svært rimelig løsning.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar